Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside.
Medmindre du siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie-politik.

For mere information, se vores "cookie-politik".

Du kan også klikke "ja tak til cookies" for at  acceptere vores cookie-politik.

Værd at vide om Sengeafsnit 105

Værd at vide om Sengeafsnit 105

  • Mobiltelefon

    Du må gerne bruge din mobiltelefon, når bare du viser hensyn. Spørg altid personalet, før du fotograferer eller filmer dem.

    Vi har tydelige skilte i de områder, hvor du skal slukke din mobil.

    Trådløst internet

    Vi tilbyder internetadgang, mens du er her. Netværket hedder "RNguest". Du kan logge på fra din computer, tablet eller telefon ved hjælp af NemID eller ved at modtage en log-in-kode på SMS.

    Du må dog ikke forvente, at personalet har mulighed for at hjælpe dig med opkoblingen.

    Du skal selvfølgelig bruge netværket med omtanke og vide, at du kan holdes personligt ansvarlig, hvis du misbruger tjenesten til ulovlige formål.

    Værdier

    Pas godt på dine værdigenstande og ejendele såsom briller, høreapparat m.v., mens du er på hospitalet.

    Lås dine værdigenstande inde i sengebordet eller skabet, så de ikke frister til tyveri eller bliver væk. Lad smykker og større pengebeløb blive hjemme eller send dem med dine pårørende hjem.

    Hospitalet har som udgangspunkt ikke erstatningspligt, hvis du mister ejendele under dit ophold.

    Rygning

    Hospitalet er røgfrit, men du må ryge i de afmærkede udendørs pavilloner.

    Blomster

    Patienter på afsnittet må gerne have afskårne blomster, men ikke potteplanter, da jord udgør en infektionsrisiko.

    Patienter skal selv passe deres blomster.
  • Offentlig transport

    Der er tog hver time til og fra Aalborg, Brønderslev, Hjørring og Frederikshavn.

    Fra banegården er der ca. 15 min. gang.

    Der er busstoppested ved hospitalets hovedindgang.

    Parkering

    Kom i god tid, hvis du er i bil.

    Det kan være svært at finde en ledig parkeringsplads på hospitalets område, så sæt god tid af til parkering.

    Kørsel og godtgørelse

    Som udgangspunkt skal alle patienter selv sørge for kørsel til og fra hospitalet og selv betale kørselsudgifterne. I nogle tilfælde sørger Region Nordjylland dog for kørsel eller udbetaler tilskud til kørselsgodtgørelse. Læs mere om regler for kørsel

    Vil du ansøge om kørselsgodtgørelse, skal du huske at få en kørselsblanket på afsnittet, når du møder op.

    Når du har udfyldt kørselsblanketten, kan du aflevere den på afsnittet, i hospitalets Information eller sende den til Kørselskontoret via sikker mail på borger.dk (login med NemID).

    Sender du blanketten via mail, kan du scanne den eller sende et billede til os af den udfyldte blanket.

    Kørselskontoret i Region Nordjylland kan oplyse, om du har ret til kørselsgodtgørelse.

    Kørselskontoret
    97 64 80 30
    Mandag-fredag kl. 8-12
    eller kk@rn.dk

  • Kiosk og køb af mad

    Du og dine gæster kan købe mad, snacks, læsestof og andre fornødenheder i kiosken, som ligger i forhallen.

    Åbningstider for kiosken:
    Hverdage kl. 08.00 - 19.30
    Lørdag, søn- og helligdage kl. 10.00 - 19.30

    Det er muligt at købe mad på ”Det lille Spisested”, som ligger i forhallen. "Det lille Spisested" har åbent:

    Hverdage kl. 11.15 - 13.15 samt kl. 17.30 – 18.30
    Weekend kl. 11.45 - 12.45

    Der er automat med kaffe/te mv. i forhallen.

    Mandag - torsdag eftermiddag kommer der en kioskvogn rundt på de enkelte afsnit.

    Medbragt mad

    Pårørende må gerne have mad med til patienter, men vi kan ikke tilbyde at opbevare det på køl.

    Mad og drikke

    Du får mad og drikke til dagens måltider og kan frit forsyne dig med vand, kaffe og the på afsnittet. 

    Pårørende er også velkomne til at have mad og drikkevarer med til dig.

    Medindlagte fædre kan spise med, når sygehuset serverer mad til de indlagte.

    Det kræver, at du forinden køber en madbillet. Madbilletter købes i Det Lille Spisested i forhallen. Udenfor deres åbningstid købes madbilletter i Informationen – her kun mod kontant betaling.

    15 kroner for morgenmad. 30 kroner for frokost/aftensmad.

  • Hygiejne på hospitalet

    Hjælp os med god hygiejne på hospitalet. Vær opmærksom på, at mennesker, der i forvejen er syge eller svækkede, er mere modtagelige for infektioner.

    Hjælp os derfor med at holde bakterier og virus nede på hospitalet. Det gør du for eksempel ved at vaske hænder eller bruge håndsprit, før du rører patienten eller genstande, patienten kommer i kontakt med.

    Overnatning for pårørende

    I specielle situationer kan det arrangeres, at pårørende overnatter på hospitalet.

    Hvis dit barn skal sove på hospitalet, får du en seng, så du kan sove ved siden af.

    Opkald angående patienter

    Personnummer/CPR-nummer
    Ringer du på vegne af en patient, så hav altid patientens personnummer ved hånden. Det er som regel det første, vi spørger til.

    Informationskæde
    Er I flere pårørende, så lav en indbyrdes aftale om, hvem af jer, der modtager information fra patienten og formidler den videre til de andre.

    Tavshedspligt
    Ringer du med spørgsmål om en patient, skal du vide, at alt personale på hospitalet er underlagt sundhedsloven og dermed har tavshedspligt. Personalet kan som hovedregel kun videregive oplysninger om patientens helbred, hvis patienten har givet sit samtykke til det.

    Bærer du smitte?

    Har du en smitsom sygdom i udbrud, bør du vente med at besøge indlagte, svagelige patienter, indtil du er symptomfri.

    Er du i tvivl, så ring og få rådgivning fra afsnittet, før du møder op.

    Besøgstid

    Vi har fri besøgstid.

    Det vil sige, at du som pårørende må være til stede på alle de tidspunkter, hvor patienten har brug for det.

    Vis dog altid hensyn og vær parat til at forlade patientens stue, når vi udfører plejeopgaver, eller hvis der skal tages andre særlige hensyn på stuen.

    Blomster

    Patienter på afsnittet må gerne have afskårne blomster, men ikke potteplanter, da jord udgør en infektionsrisiko.

    Patienter skal selv passe deres blomster.

    Mad og drikke

    Som pårørende er du velkommen til at benytte drikkevognen mod betaling.

    Vi kan ikke tilbyde yderligere forplejning, men du kan købe mad og drikke i vores kiosk, cafe og automat.

    Medbragt mad

    Pårørende må gerne have mad med til patienter, men vi kan ikke tilbyde at opbevare det på køl.

  • Modtagelse på afsnittet

    Når du har meldt din ankomst i afsnittet, vil personalet på afsnittet tage imod dig og vise dig den stue, som du bliver tilknyttet.

    ID-armbånd

    Personalet giver dig et identifikationsarmbånd på, som indeholder dit navn og cpr-nummer.

    Armbåndet er en vigtig del af patientsikkerheden, og du skal beholde det på under hele din indlæggelse.

    Hjælpemidler

    Har du været i behandling og lånt hjælpemidler med hjem, har vi brug for at få dem retur, så snart du ikke har behov for dem længere.

    På din udlånsseddel kan du se, hvilke hjælpemidler du har lånt, og hvornår vi regner med, at du afleverer dem.

    Har du fortsat brug for hjælpemidlerne på det tidspunkt, hvor de skal afleveres, så kontakt udlånsafsnittet og hør, om lånet kan fornyes. Deres telefonnummer står på din udlånsseddel.

    Hospitalstøj

    Det er ikke givet, at du på indlæggelsesdagen skal klæde om til hospitalstøj. Det er kun nødvendigt, hvis du skal til en behandling, som kræver sterile forhold, eller der er andre grunde til, at det er hensigtsmæssigt under behandlingen.

    Tag behageligt tøj på hjemmefra, som du kan slappe af i.

    Enestuer og flersengsstuer

    Enestuer er forbeholdt patienter med særlige behov samt barselspatienter med medindlagte fædre. Hvis du er patient i dagafsnittet eller gynækologiske sengeafsnit, kan du komme til at dele stue med flere patienter.

    Ventetid

    Der kan opstå ventetid inden den undersøgelse eller behandling, du skal til.

    Skal du til flere undersøgelser eller behandlinger, kan der også opstå ventetid mellem dem. Det skyldes at vores lokaler indeholder forskelligt udstyr, der bruges af flere læger. Vi planlægger dagens gang løbende, og opstår der ventetid, gør vi vores bedste for at informere dig om, hvornår vi forventer, at det bliver din tur.

    Tag gerne en bog, et blad eller anden underholdning med, så du er forberedt.

  • Tag aktiv del

    Vores mål er, at du under hele dit forløb får den information, du har brug for. Du er desuden altid velkommen til at spørge.

    Vi opfordrer dig også til, at du selv sætter dig ind i, hvad du fejler og hvad din behandling omfatter.

    Når du selv er aktiv, opmærksom og stiller spørgsmål, er der mindre risiko for fejl, og vi får i fællesskab det bedste resultat af behandlingen.

    Medbragt medicin

    Vi har brug for at vide besked om al slags medicin, du tager, så vi kan tage højde for det i vores behandling af dig.

    Fortæl os, om du selv har medbragt medicin, og gør os opmærksomme på, hvis du plejer at få dosispakket medicin.

    Vi aftaler med dig, hvordan medicinen skal opbevares, mens du er på hospitalet.

    God hygiejne

    Vask hænder eller brug håndsprit. God håndhygiejne holder bakterier og virus nede på hospitalet. Det er vigtigt, fordi mennesker, der i forvejen er syge eller svækkede, er mere modtagelige for infektioner.

    Derfor skal du vaske hænder eller bruge håndsprit. Det gælder især, når du har nyst, hostet eller pudset næse, før du rører mad og drikkevarer, og når du har været på toilettet.

    Fortæl os, hvis du forlader afsnittet

    Du må gerne forlade afsnittet for at gå i kiosk, automat, ud at trække frisk luft eller andet.

    Giv os besked, hvis du går. Så kan vi nå at sige til, hvis det passer dårligt i forhold til dagsplanen for de ting, der skal ske i forbindelse med din behandling eller indlæggelse. Det kan for eksempel være blodprøver, træning eller samtaler med behandlere.

    Læs indkaldelsespakken

    Når du bliver indkaldt til undersøgelse eller behandling hos os, får du en indkaldelse med en række informationer.

    Vi forventer, at du læser materialet grundigt. Så ved du nemlig, hvordan du skal forberede dig til aftalen, og hvad der skal ske hos os. På den måde kan vi udnytte tiden sammen effektivt og godt.

    Når du får besøg

    Deler du sengestue med andre, så vis hensyn til dine medpatienter, når du får besøg.

    Har du flere besøgende på en gang, skal besøget foregå i opholdsrummet.

  • Sundhedsfaglig kontaktperson

    Under dit behandlingsforløb er du tilknyttet et behandlerteam, og får en kontaktperson i teamet. Kontaktpersonen er – sammen med sine kolleger i teamet – ansvarlige for koordinering af dit forløb.

    Din kontaktperson har dog en særlig rolle i forhold til at informere og vejlede dig om forløb og behandling, kontakte andre afsnit og fagpersoner og besvare dine spørgsmål.

    Derfor er du altid velkommen til at henvende dig hos din kontaktperson. Er kontaktpersonen ikke til stede, træder en anden fra dit behandlerteam til.

    Socialrådgiver

    Hvis din sygdom medfører ændringer i din sociale situation, kan plejepersonalet formidle kontakt til en socialrådgiver. 

    Socialrådgiveren kan besvare spørgsmål om orlov, sygedagpenge, pension, erstatning eller andre sociale rettigheder og muligheder.

    Ressourcepersoner på sygehuset

    På hospitalet er der tilknyttet en række forskellige ressourcepersoner, du som patient kan drage nytte af. 

    Dette omfatter bl.a. hospitalspræst, diætist, tolk og frivillige.

    Vær opmærksom på, at for at benytte nogle af tilbuddene, skal du henvises gennem afsnittet.
  • Dine rettigheder som patient

    Som patient i sundhedsvæsenet har du en række rettigheder, som bl.a. er fastlagt i Sundhedsloven.

    Dine rettigheder omfatter bl.a. ret til hurtig udredning, frit sygehusvalg og udvidet frit sygehusvalg, at søge om behandling i udlandet, aktindsigt, information og samtykke, muligheder for at klage samt at søge erstatning.

    Patientkontoret

    Brug Patientkontoret som guide.

    Patientkontoret kan vejlede dig om dine rettigheder og muligheder, og kan også rådgive og hjælpe dig, hvis du vil klage, søge erstatning eller på anden måde indberette oplevelser på hospitalet.

  • Besøgstid

    Vi har fri besøgstid.

    Det vil sige, at du som pårørende må være til stede på alle de tidspunkter, hvor patienten har brug for det.

    Vis dog altid hensyn og vær parat til at forlade patientens stue, når vi udfører plejeopgaver, eller hvis der skal tages andre særlige hensyn på stuen.

    Spisetider

    Morgenmad kl. 7.45-08.30
    Frokost kl. 11.30-12.15
    Aftensmad kl. 17.30-18.15

    Stuegang

    Stuegang begynder kl. 9.00. Ved stuegang deler behandlerteamet information indbyrdes om, hvordan det går med din behandling.

    Ønsker du en samtale med lægen, så sig det til din sundhedsfaglige kontaktperson. Samtalen vil ikke foregå ved stuegang, men planlægges til et andet tidspunkt.

  • Opholdsstue

    Til afsnittet hører der en opholdsstue, som du er velkommen til at bruge. I opholdsstuen er der et fjernsyn samt læsestof, som du frit kan benytte. Husk at vise hensyn til de andre patienter, der benytter opholdsstuen.

    Deler du sengestue med andre, anbefaler vi, at du benytter opholdsstuen, hvis du får besøg af flere gæster på én gang.

  • Ris og ros

    Vi arbejder hele tiden på at blive bedre. Derfor er det vigtigt, at vi både hører om det, vi gør godt, og det vi kunne have gjort bedre.

    Giv udtryk for det, mens du er hos os på hospitalet eller kontakt os bagefter.

    Skriv til hospitalsledelsen på rhnordjylland@rn.dk eller læs mere om øvrige muligheder for at give ris eller ros til hospitalet.

Læs mere om afsnittet:

  • Barselophold

    Hvis det er første gang du føder, kan du og dit barn blive indlagt på Sengeafsnit 105 efter fødslen, hvor du vil blive indlagt enten på Familieafsnit eller Barselsafsnit 105 afhængig af dit graviditets...